Sunt og (sjukt) godt bananbrød!

Categories Mat

God morgen, fine dere  Wow, allerede fredag igjen gitt – digg!! Hadde alle en fin 17.mai? Dagen startet tidlig for meg idag, og jeg er allerede på bussen på vei til jobb. Jeg våkner så insane tidlig om dagen, sånn helt av meg selv! Når man våkner 3 timer før alarmen, begynner det nesten å bli litt småirriterende – selv for  A-mennesket over alle A-mennesker. Jaja, jeg er hvertfall oppe av senga og klar til å starte helga med en bra fredag.

Såå, over til det dette innlegget egentlig skulle handle om – nemlig verdens beste (ja, faktisk) bananbrød!! Da jeg skulle ta disse bildene til dere, følte jeg meg nesten litt hjelpeløs.. Aner dere hvor vanskelig det er å få folk til å forstå en smak og en konsistens, igjennom et bilde…? Med tanke på hvor ekstremt fornøyd jeg ble med dette brødet, og hvor saftig, deilig, mykt og digg det faktisk smakte – var det en nærmest uoppnåelig oppgave å skulle dokumentere i løpet av 10 min på kjøkkenbordet med dårlig lys… Men bilder ble det, og selvom de kanskje ikke stråler perfeksjon, håper jeg dere klarer å bruke fantasien og forestille dere smaken – for wow, dette er noe av det beste jeg har smakt hvertfall!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

B A N A N B R Ø D / K A K E :
260 g havremel
4 egg
100 g ekstra lett melk
2 godt modne bananer
1-2 ts kanel
2 ss sukrin (jeg brukte 1 ts honning som søtning istede)
1 ts bakepulver
Solsikkekjerner/ valnøtter til topping
. . .

S L I K   G J Ø R   D U;

Forvarm ovnen på 180 c. Ha alle ingrediensene i en bolle (utenom nøttene/ solsikkekjernene) og bland sammen med en stavmixer/ kjøkkenmaskin til du får en fin og jevn røre. Smør en ønsket form med kokosolje/ smør – jeg brukte en liten brødform, og smørte den med kokosolje! Stek brødet i 30-40 min, og sjekk med en stekepinne underveis. Når det ikke henger noe igjen på pinnen er brødet klart. La brødet kjøle ned før du tar det ut av formen og begynner å skjære i det. Nyt med pålegg, som kake, snax til kvelds, ellers ved siden av en deilig lunsj-salat – mm mm!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


// Oppskrift hentet av Bettina Kojan (adlink)

Q: Hva syntes du om bananbrød/ kake? Hva bruker du det til?

4 kommentarer

4 thoughts on “Sunt og (sjukt) godt bananbrød!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.