Ikke lev livet ditt etter andres oppdateringer

Categories Trening/helse

Det er en ting jeg har tenkt mye på den siste tiden, og som jeg føler behov for å skrive litt om. Det siste året har det vært stort fokus på bloggeres påvirkningskraft i sosiale medier, i forhold til barn og unge. Diskusjonen har nok vært aller mest rettet mot operasjoner, utseendet og den litt mer “rosa” delen av BloggNorge, noe som selvfølgelig er veldig bra og utrolig viktig. Men, mange av Norges største bloggere skriver jo faktisk om trening og kosthold – de såkaldte helse-og livsstils bloggerne. Hva med påvirkningskraften deres i sosiale medier? Er ikke den minst like farlig?

Etter jeg skrev innlegget hvor jeg fortalte om min livsstilsendring, har jeg fått mange meldinger og spørsmål fra gutter og jenter som ønsker å gjøre det samme. Noen ønsker kostholdsprogrammer, treningsopplegg og full diett-plan, mens andre spør om råd, tips og triks. Hva gjorde du? Hva trente du? Hvor mye trente du? Hva spiste du? Hvor mye spiste du? Det er selvfølgelig utrolig hyggelig med så fine tilbakemeldinger, og jeg gjør selvfølgelig mitt beste for å hjelpe de jeg kan. Likevell, er tanken på at så mange fokuserer på hva jeg spiser, når jeg spiser, hva jeg trener og når jeg trener, veldig skummel.

Jeg skriver en blogg, jeg har lesere, og om jeg vil det eller ei – har jeg påvirkningskraft. Jeg er aktiv på sosiale medier, legger ut måltider, mattips, treningstips og motivasjons-innlegg på både instagram, snapchat og bloggen. Mine sosiale medier omhandler for det meste trening, mat og en sunn livsstil – samt alt jeg har lært, praktisert og erfart på veien. Jeg skriver denne bloggen for å inspirere, motivere og dele det lille jeg kan, med dere. Dette er min interesse, noe jeg brenner for og elsker å drive med – så mest av alt, uansett hvor selvsentrert og egoistisk det høres ut, skriver jeg denne bloggen for min egen del. Min største inspirasjonskilde og motivator er meg selv – og hvis jeg kunne velge, er det eneste jeg ønsker å påvirke, mitt eget hode. Jeg er ingen fagperson, jeg er hverken utdannet PT eller ernæringsfysiolog. Jeg vet litt om meg, min kropp og hva som har funket for meg – men jeg vet ingenting om deg, din kropp og hva du tåler og ikke tåler. For ja, jeg er selvlært – og det er veldig viktig å huske på!

Ikke lev livet ditt etter andres oppdateringer. Jeg oppdaterer ikke snapchat hver gang jeg putter noe i munnen, jeg spiser ikke alt jeg legger ut på instagram og jeg legger ikke ut på instagram alt jeg spiser. Jeg forhåndspubliserer, legger ut gamle bilder og prøve å motivere, inspirere og engasjere daglig. Sosiale medier er ikke reelt, det er filter, fasade og perfeksjon. I 2017, med millioner av oppdateringer hver dag, er det lett å bli lurt. Så, for deg en vanlig dag. Du spiser frokosten Kylie Jenner la ut på instagram, drar rett på trening og gjennomfører de samme øvelsene som Khloè, drar på jobb/skole, kommer hjem å spiser middagen til Kourtney med litt erter og en liten kyllingbit. Shit, Khloè oppdaterer snap igjen med nye treningsøvelser – du må på trening igjen. Kim har startet med juicing, så du lager deg en juice etter trening. Kendall reklamerer for en slake-te som forbrenner fett mens du sover. Ingen har oppdatert noen kveldsmat?? Du drikker slanke-te og legger deg til å sove. må da rumpa bli stor, midjen liten og magen stram, eller?

Skjønner? Alle mennesker er forskjellige og de tingene som funker for meg, kan være helseskadelig og uten virkning for deg. Ikke se på enkeltpersoner som en fasit – les, lær og kjenn på hva som funker for deg og din kropp. Jeg kommer til å fortsette å oppdatere slik jeg pleier, med et mål om å inspirere og motivere dere på veien. Men husk, dette er mine resultater, min erfaring og kunnskap jeg har samlet selv. Du må finne din vei, for å få dine egne resultater.

Q:Blir du lett påvirket via sosiale medier?
 

8 kommentarer

8 thoughts on “Ikke lev livet ditt etter andres oppdateringer

  1. Kloke og viktige ord. Dette var et bra innlegg, utrolig viktig å ikke sammenligne seg med andre men være seg selv. Jeg kjenner selv på påvirkningskraften sosiale medier kan gi, men prøverom å holde igjen. Ha en fin dag 🙂

  2. Kloke og viktige ord. Dette var et bra innlegg, utrolig viktig å ikke sammenligne seg med andre men være seg selv. Jeg kjenner selv på påvirkningskraften sosiale medier kan gi, men prøverom å holde igjen. Ha en fin dag 😊

  3. Kloke og viktige ord. Dette var et bra innlegg, utrolig viktig å ikke sammenligne seg med andre men være seg selv. Jeg kjenner selv på påvirkningskraften sosiale medier kan gi, men prøverom å holde igjen. Ha en fin dag 😊

  4. Kloke og viktige ord. Dette var et bra innlegg, utrolig viktig å ikke sammenligne seg med andre men være seg selv. Jeg kjenner selv på påvirkningskraften sosiale medier kan gi, men prøverom å holde igjen. Ha en fin dag 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.