Mat på farten!

Categories Mat

Ahh, i skrivende stund sitter jeg å hører på julemusikk mens jeg blogger til dere – guud som jeg elsker at Desember snart er her ♥ Uansett, over til det jeg tenkte å skrive litt om idag – nemlig planlegging av mat på hektiske dager, mat på farten og hva man enkelt og greit kan putte i baggen for å holde energinivået oppe igjennom en lang dag.

Idag foreksempel, skal jeg først på trening, så rett på kino med ei venninne. Jeg drar hjemmefra i 2 tiden, og kommer nok ikke tilbake før 8 – halv 9 tiden ikveld. Dette er jo selvfølgelig ALTFOR lenge uten mat, og jeg må rett og slett planlegge. For min del, er jeg avhengig av at maten gir meg energi, gjør meg mett og inneholder de næringsstoffene jeg trenger for å gjennomføre ei god treningsøkt – og fortsatt ha energi til å finne på noe etterpå. Maten må være enkel å ta med seg å spise på farten, ikke for grisete og må kunne holde seg frisk og fin, selvom den ligger i baggen. Under her, har jeg samlet et par tips til varer som oppfyller mine krav, smaker veldig veldig godt, og som man kan mixe og matche som man vil med.

1.
Yoghurt – absolutt en favoritt i baggen min. Jeg spiser utrolig mye yoghurt, og kjøper nesten alltid skyr eller lignende etter trening for å spise på bussen hjem. Yoghurthylla i butikken er stor, og det finnes et hav av muligheter. Dette er også et tips til et lite mellommåltid, på vei fra eller til, før du får tilgang til å lage middag. Yoplait Double 0 er uten tilsatt sukker, 0% fett og finnes i mange ulike smaker. Denne står ofte i kjøleskapet hjemme hos oss hvertfall! 

2.
Middagssalat. Haha, hvis noen noensinne lurte på om jeg spiste mye salat, er svaret ja! Dette er absolutt en sikker vinner å ta med seg i baggen, på skolen, trening eller jobb. Salat for meg, er et veldig vidt begrep. Du kan sette sammen så uendelig mange kombinasjoner, og legge til å trekke fra akkurat slik du ønsker selv. Jeg bruker ofte både grønnsaker og frukt i mine salater, og blander gjerne sammen både kjøtt, fisk, egg og bønner. Haha, som sagt – det finnes ingen grenser. Under her, ser dere avokado, tomat, rosenkål, brokkoli og et par hardkokte egg. Sleng med et par lumper, skiver eller kok opp litt ris, pasta eller poteter, og du har en deilig middags-salat som er like god varm som kald.



3.
Frukt og grønt. Et eple, en banan, ei gulrot eller litt nøtter, er alt sammen perfekt snax å ha i baggen. Det gir rask energi, demper sultfølelsen frem til neste måltid, og holder bludsukkeret stabilt. Nå som det er kommet både mandariner, klementiner og persimon i butikkene, er tanken på at de ligger i baggen å venter på meg, ren hverdagslykke – fem om dagen er ingen sak, eller hva?

4.
Speltlumper. En sikker vinner i en hektisk hverdag. Jeg bruker speltlumper hele tiden, virkelig! De av dere som følger meg på snapchat, har nok fått med seg at favoritten er speltlumpepizza, men det er absolutt ikke bare det jeg bruker disse til. Lumpene er enkle å ta med seg i baggen, både nye i pakken, og i en matboks med pålegg på. Jeg tar ofte med meg et par lumper til salaten min foreksemple, og lager meg deilige wraps. Lag en matboks med kjøttdeig, grønnsaker, tomatsalsa, ost og avokado – og vips, så har du taco-wraps på farten! Du kan også kjøpe ei pakke lumper, en boks med skivet ost og en pakke med kyllingpålegg, og lage deilige lumpe-smørbrød som du spiser på bussen. Kyllingpålegg inneholder masse proteiner, så dette er supersunt og kjempe godt! Så måå jeg bare si helt til slutt, at speltlumper med cottage cheese og masse bringebærsyltetøy, er en av mine største kveldscravings. Gud, det smaker seriøst som rullekaken vi lagde i heimkunnskapen på ungdomsskolen – altså, holy shit så digg.

5.
Tunfisk. Ja, dette punktet henger nok litt sammen med “middagssalat”,  for tunfisken kan jo selvfølgelig blandes i salaten. Men, jeg vil uansett bare tipse dere om at en boks tunfisk koster 2-6 kr på dagligvarebutikken, og er verdens enkleste hermetikkboks å ta med seg i baggen. Tunfisken kan også brukes i lumpene, for deilige tunfisk-wraps. Et supert tips til alle der ute med studentøkonomi, hehe!

6.
Termokopp. Nå rundt juletider når kulda kommer for fullt, tar jeg frem termokoppen igjen. Jeg elsker å ha med meg varm kaffe eller te, til og fra jobb, skole eller trening. For meg, som har 45 min reisevei til og fra trening, er det rett og slett hverdagsluxus og sette seg på bussen med en varm kopp te, høre på musikk og bare drømme meg bort – da koser jeg meg! Et annet smart tips, er å lage deilig suppe som du heller i termokoppen, og tar med deg på farten! Varm, næringsrik og god suppemiddag, i kulda – kan du tenke deg noe bedre? Suppe er faktisk en veldig undervurdert rett, og noe jeg bare aldri har vært vandt til å spise så mye – men det skal det jammen bli en endring på denne vinteren!

Q: Hva er dine beste tips til mat på farten?

12 kommentarer

12 thoughts on “Mat på farten!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.