Næringsrike høstmuffins med eple og kanel!

Categories Mat

Høsten er en nydelig årstid, både med tanke på fargene, naturen og lyset ute – men også iforhold til råvarer, lukter og smaker på kjøkkenet. Jeg er så heldig å ha vokst opp med epletrær i hagen, og har alltid plukket epler rett fra trærne for å spise eller bruke i mat. Nå, når høsten er kommet og alle eplene er plukket inn, er det viktig å bruke dem så lenge de er gode. Eplesyltetøy, fruktsalat, sprø eplechips, eplekake osv osv. Hvorfor ikke bytte ut bananen i havrepannekakene, med epler foreksempel? Det finnes et hav av muligheter, men idag vil jeg vise dere oppskriften på deilige, sunne, næringsrike høstmuffins – med ekte smak av eple og kanel



O P P S K R I FT ;

3   EGG
1  
BANAN (Bruk eventuelt annen søtning; sirup, honning o.l for å slippe den brune fargen i muffinsene)
3 ss   MAGER KESAM
1 ss   KOKOSOLJE
3 dl    HAVREGRYN
1,5 dl   GROVT MEL (jeg brukte sammalt rugmel)
0,5 dl   SOLSIKKEFRØ
1/2 ts   SALT
2 ts   BAKEPULVER
5   SMÅ  EPLER
KANEL


F R E M G A N  G S M Å T E ;


Forvarm ovnen til 220 C. Ta frem et stekebrett og fordel mufinnsformene ut over brettet. Oppskriften gir ca 10-12 muffins, men det kommer selvfølgelig ann på hvor store former du bruker. Start med å blande sammen egg, banan, olje(honning, sirup) og kesam (yoghurt) i en mixer. Mix sammen, til en klumpfri røre. Bland deretter det tørre på samme måte og vend alt sammen til en jevn og fin muffinsrøre. Mix gjerne havregrynene til havremel, for et jevnere resultat. Nå kan du kutte opp eplene i biter. Du velger selv hvor store bitene skal være og om du ønsker skall på eplene, eller ikke. Jeg kuttet mine epler i mindre biter som jeg blandet inn i røren før jeg helte røren videre i muffinsformene. Deretter kuttet jeg et siste eple i litt større biter, som jeg fordeler på toppen, til pynt. Avslutt med å strø et lite lag kanel over muffinsene, for den gode høst-smaken. Stek i 18-20 min, følg med for en gyllenbrun topp. Nyt varme, som dessert med litt is til, på farten ut døra, eller som kveldskos. Muffinsene er veldig sunne, og kan spises ved siden av en deilig lunsj-salat, eller som en liten dessert etter frokosten – hverdagsluksus, eller hva?


Over ser dere min lunsj idag. Jeg må bare informere om at grunnen til at muffinsene ser litt brune ut, er bananen. Som dere vet, blir nesten alt man lager med banan brunt etterhvert, så om dere vil unngå det – så bytt den ut med sirup eller honning. Anyway, jeg blandet sammen en enkel tunfisksalat med avokado, spinat og cottage Cheese, kokte en kopp te med litt varm melk i – og nøyt en deilig eplemuffin til til dessert. Eller det ble vell ikke akkurat bare èn, for disse var faktisk såå gode at det var umulig å bare spise en, hihi! Jeg er fortsatt syk, og har rett og slett tatt meg en skikkelig hjemmedag idag, for å prøve å bli ordentlig frisk.. Jeg våknet seriøst 05.30 på morgenen (natten) idag, av at øynene rant, kroppen verket og nesa var tett. Beste følelsen, eller hva? Selvfølgelig fikk jeg ikke sove igjen, og stod rett og slett opp og satte meg i stua for Å VENTE på at God Morgen Norge skulle begynne… Haha, livet som syk er ikke lett altså! Jeg har innsett at treningen får vente et par dager, og satte derfor igang å bake. Haha, å ligge stille en hel dag, er faktisk helt umulig for meg, så hvorfor ikke bruke litt tid på bloggen liksom? Jeg håper dere liker oppskriften, og legger igjen en tilbakemelding i kommentarfeltet – gjerne et par bli-fort-frisk-tips også, om dere gidder. Ha en fin dag videre – vi blogges

 

12 kommentarer

12 thoughts on “Næringsrike høstmuffins med eple og kanel!

  1. Mm.. spennende! Må prøves 🙂 Noe som kan erstattes med kokosolje? Eller hvor får man kjøpt det?

  2. Mm.. spennende! Må prøves 😊 Noe som kan erstattes med kokosolje? Eller hvor får man kjøpt det?

  3. Mm.. spennende! Må prøves 😊 Noe som kan erstattes med kokosolje? Eller hvor får man kjøpt det?

  4. Mm.. spennende! Må prøves 😊 Noe som kan erstattes med kokosolje? Eller hvor får man kjøpt det?

  5. Malene Ausland Tønnessen: Ja, det må du absolutt 😀 Kokosolje får du kjøpt på vanlige matbutikker, Cocosa heter den! Ellers kan du fint bytte ut kokosoljen med vanlig olivenolje eller solsikkeolje i denne oppskriften 😀

  6. Malene Ausland Tønnessen: Ja, det må du absolutt 😃 Kokosolje får du kjøpt på vanlige matbutikker, Cocosa heter den! Ellers kan du fint bytte ut kokosoljen med vanlig olivenolje eller solsikkeolje i denne oppskriften 😃

  7. Malene Ausland Tønnessen: Ja, det må du absolutt 😃 Kokosolje får du kjøpt på vanlige matbutikker, Cocosa heter den! Ellers kan du fint bytte ut kokosoljen med vanlig olivenolje eller solsikkeolje i denne oppskriften 😃

  8. Malene Ausland Tønnessen: Ja, det må du absolutt 😃 Kokosolje får du kjøpt på vanlige matbutikker, Cocosa heter den! Ellers kan du fint bytte ut kokosoljen med vanlig olivenolje eller solsikkeolje i denne oppskriften 😃

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.