Søtsug på kveldene? Her er mine beste tips.

Categories Trening/helse

Noen andre som ransaker matskapene, når det nærmer seg kveldstid? For veldig mange, inkludert meg selv, kommer ofte søtsuget snikende på kveldstid. Man ligger gjerne på sofaen å “venter” på å legge seg, blir kanskje litt rastløs og vet ikke helt om man er sulten eller bare kjeder seg. Akkurat her, havner mange i fella og ender opp med å falle for alle husets fristelser på en gang. Du fortjener litt ekstra etter en såå lang og slitsom dag, sant? Jeg kjenner meg så altfor godt igjen, og vet selv hvor lett det er å falle for stemmen i hodet, etter en lang dag med jobb, skole og/eller trening. MEN, alt håp er ikke ute folkens – for det finnes nemlig et par lure tips og triks! Her er mine 5 beste tips mot å unngå søtsug på kveldene;

1. Har du sunn mat tilgjengelig, spiser du sunn mat.
Dette er nok et av de beste tipsene, og sikkert noe dere har hørt før. Vend deg til å kjøpe sunn mat i uka, og heller kjøp det du skal spise av usunn mat, når helgen kommer. Viljestyrken kan være sterk i det du gjemmer sjokoladeplatene og chipsen bakerst i skapet en mandags morgen – men viljestyrken er kanskje ikke like sterk etter en lang dag med jobb, skole, trening og mas. Kjøp inn masse frukt og grønnsaker, og ha sunn snax tilgjengelig i kjøleskapet. Havner du i fella hvor søtsuget melder seg og du bare MÅ spise noe, får du hvertfall i deg sunn og næringsrik mat – og da kan du jo bare munche så mye du vil!!

2. Planlegg måltidene dine og spis nok!
Du skal ikke bli fanatisk og planlegge hver minste ting du putter i munnen, men det å ha en viss peiling på når på dagen du spiser, kan faktisk være lurt. Spiser du middag tidlig, typisk i 17-tiden, som mange jo gjør, kan det være lurt å tenke “3-timers regelen”. Lag deg en ordentlig god, sunn og næringsrik kveldsmat i 8-9 tiden – og spise deg mett! Søtsuget kommer om kroppen ikke har fått det den trenger, blodsukkeret er lavt og det har gått for lang tid mellom hvert måltid. Er du på diett, eller prøver å gå ned i vekt, er det like viktig, om ikke ennå viktigere, å spise nok mat. Spiser du jevnt igjennom hele dagen, vil du garantert merke at søtsuget slipper taket, valget av kveldskos blir annerledes og du slipper det ekstreme inntaket av unødvendig mat rett før leggetid.

3. Drikk vann!
…En selvfølge for mange, men veldig veldig viktig å huske på! Det er ikke alltid like lett å forstå alle kroppens signaler. Har du noen gang opplevd følelsen av å aldri bli mett? Følelsen av at kroppen trenger noe, er tom for energi og slapp – selvom du nettopp har spist..? Da kan svaret være at kroppen har fått for lite veske. Jeg personlig, er veldig dårlig på å drikke nok, og kan fint gå en hel dag uten å bli tørst. Problemet kommer når jeg foreksempel skal trene og hodet føles tett, verker og jeg ikke klarer å konsentrere meg og fokussere – da merker jeg fort hva som er galt og hiver på med vann. Når kroppen trenger vann, kan det fort føles ut som man er veldig sulten, har lavt blodsukker og trenger å få i seg noe raskt! Denne følelsen kan faktisk føles som et slags søtsug, selvom man egentlig bare er veldig tørst. Her kommer planleggingen inn igjen. Hvis du spiste middag for typ 1 time siden, burde du i realiteten ikke være sulten allerede, og du kan prøve å fylle på med vann i stedenfor. Det beste tipset, er å ha ei vannflaske med seg igjennom hele dagen, så kroppen slipper å be om veske.

4. Del opp talerkenen med litt av alt!
Det som er om kvelden, er at man ofte har lyst på alt. Jeg er ihvertfall sånn! Det hjelper liksom ikke å bare ta et eple, fordi jeg vil ha brunost, knekkebrød, syltetøy, druer, rosiner og gulrot også, skjønner? Jeg kjenner meg selv godtnok til å vite at jeg kommer til å spise alt sammen uansett, så jeg kan likegodt lage en tallerken med litt av alt, fra starten av. Dette gjør at jeg ikke spiser 5 forskjellige, fulle måltider, men heller 1 måltid med litt av alt. Da er det liksom ikke noe mer igjen i kjøleskapet som frister, så da kan jeg si meg fornøyd – Haha, noen som kjenner seg igjen? Her kommer punkt nr.1 inn igjen; har du sunn mat tilgjengelig, spiser du sunn mat. Lag en liten “tapas tallerken” med litt av alt som frister, og avslutt det hele med en kopp varm te – det er hvertfall min favorittkveldsmat!

5. Avslutt med en kopp te & puss tenna!
Haha, dette punktet er nok mer psykisk – men det funker for meg, så da deler jeg det likevell. Jeg elsker grønn te, og drikker 1-2 kopper hver dag. Kveldsrutinen min avsuttes alltid med en deilig kopp varm te, noe som faktisk gjør underverker for både kropp og sjel. Te sies jo å være trøtthetsskapende, noe jeg absolutt føler at stemmer. Med en kopp te etter kveldsmaten, depes søtsuget, kroppen blir trøtt, jeg klarer å roe helt ned og føler jeg får renset kroppen og gjort den klar for en ny dag. Det er egentlig litt det samme med tannpussen. Når man først har pusset tennene, vil man ikke skittne dem til igjen før leggetid, sant? Vær streng mot deg selv, spis og drikk det du skal, puss tenna og legg hodet på puten – god natt!

Q: Hva gjør du for å slippe unna munching på kveldstid ? ?

12 kommentarer

12 thoughts on “Søtsug på kveldene? Her er mine beste tips.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.