Tren med supersett!

Categories Trening/helse

Som jeg har sagt tidligere, er jeg ingen fagperson og syntes derfor det er litt skummelt å legge ut konkrete annbefalinger til øvelser og kosthold. Men, idag prøver jeg likevell, så vær litt snill med meg, for fagutrykk er ikke min sterkeste side, haha! Jeg tenkte å snakke litt om utholdende styrketrening. I går gjennomførte jeg ei litt anderledes, men supergod treningsøkt, sammen med ei venninne. Vi var ganske slitne begge to, men bestemte oss for og planlegge å skrive opp hele treningsøkten, slik at vi kunne krysse av underveis og dermed måtte komme oss igjennom hele økta før vi dro. Du vil ikke dra fra trening med ugjorte øvelser i boka, right? Vi kjørte en rekke supersett-øvelser med egen kroppsvekt og flere antall repetisjoner. Vi hadde fokus på triceps, bein og rumpe – og endte opp med ei super treningsøkt, masse energi og overskudd! Okei, men hva er supersett? Supersett betyr rett og slett å gjøre 2 øvelser etter hverandre. Dette gjør du altså istedenfor å ta 2-3 min pause mellom hvert sett, noe som resulterer i økt puls og mer utholdene styrke. Dette gjør treningen mer intensiv, du sparer tid og vil få økt fettforbrenning der og da, fordi du trener med høyere puls og gir musklene mindre oksygen.

Her har dere gårsdagens økt:

Oppvarming:
35 min rask gange i oppoverbakke på mølle.

supersett 1:
Bulgarsk utfall – 12 reps x 3 (egen kroppsvekt)
Chins – 5 reps x 3

supersett 2:
Dips – 12 reps x 3
Knebøy – 12 reps x 3 (egen kroppsvekt)

 supersett 3:
Rygghev (fokus på rumpe) – 15 reps x 3 (egen kroppsvekt)
Pushdown triosett – 12 reps 15 kg/10 kg/ 7,5 kg x 3

supersett 4:
Hoftespark til side – 10 reps x 3
Hoftespark bak – 10 reps x 3

Siste sett med pause mellom:
Sidekick – 20 reps x 3 (2,5 kg)

Q: Hvordan liker dere å variere treningen deres? Noen som er fan av supersett-økter?

4 kommentarer

4 thoughts on “Tren med supersett!

  1. Så flink du er 😊 (Har foresten en stor giveaway konkurranse på min blogg, det du kan vinne mange fine premier. Bli gjerne med)

  2. Så flink du er 😊 (Har foresten en stor giveaway konkurranse på min blogg, det du kan vinne mange fine premier. Bli gjerne med)

  3. Så flink du er 😊 (Har foresten en stor giveaway konkurranse på min blogg, det du kan vinne mange fine premier. Bli gjerne med)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.