Hvordan jeg gikk ned 20 kg

Categories Trening/helse

Spørsmål, tanker og meninger, er ofte resultatet av en stor endring. Vi mennesker er raske på å mene, men kanskje enda raskere på å videreformiddle meningene våre til de rundt oss. En ting vi kanskje ikke er like flinke på – er research.
Etter jeg flyttet til Oslo for 2 år siden, og bestemte meg for å gjøre en endring av livsstil, har jeg fått spørsmål, meninger og tanker slengt i trynet fra alle vinkler. Positive og negative. Jeg har bestemt meg for å skrive om min endring, i håp om å inspirere noen. Dette innlegget skriver jeg rett og slett fordi jeg er sinnsykt stolt av meg selv – og det må da være lov til å si i 2016?

På videregående var jeg en såkaldt “matmums”. Jeg spiste akkurat hva jeg ville til enhver tid og brydde meg ikke stort om hverken næringsinnhold i maten eller hva kroppen min trengte for å fungere og ikke fungere. Mat har alltid vært “kos” for meg. Jeg elsker mat over alt i hele verden og kan glede meg hele dagen til middagen jeg skal spise på kvelden. Problemet mitt da, var mangel på begrensninger. Jeg spiste for det første altfor store mengder mat, iforhold til hva kroppen min trengte. For det andre var store deler av maten jeg spiste usunn, og for det tredje, kom det til et punkt der jeg ikke lengre klarte å nyte maten jeg elsket. Hverdag var helg og helg var hverdag. “Sunt eller usunt” var ikke lengre et alternativ og den ekstra kosen jeg pleide å elske, var så og si ikke-eksisterende. I tillegg til et dårlig kosthold, trente jeg så og si aldri. Jeg var en av dem som skulket gymtimene på skolen og hatet treningssenteret. Jeg følte meg ukomfertabel med alt som hadde med fysisk aktivitet og gjøre, rett og slett fordi jeg ikke var spesielt flink på det. Sånn gikk ukene..måndene.. årene.

Da jeg tok valget om å flytte til Oslo, byen jeg elsker og alltid har drømt om å bo i – tok jeg også et valg om å endre livsstil, starte med trening og nå et mål. Målet jeg satte meg, var så enkelt (..og vanskelig) som å trives i min egen kropp og å skape en livsstil jeg kan leve med i lengden. Etter min mening, var dette nøkkelen til suksess – spesielt med tanke på kosthold. Du kan ikke leve på et kosthold med daglig kaloriunderskudd og dietter langt oppi halsen, resten av livet. Nei, jeg er ingen faglært innen kosthold og ernæring, men er det èn ting jeg kan si, er det at dietter funker over en kort periode – men det er langt ifra en verdig livsstil!

Men hvordan “lager” man en ny livsstil? Ja, det samme tenkte jeg. Plutselig stod jeg der da, midt i Oslo, helt alene og skulle fylle kjøleskapshyllen min i kollektivet. Hva er egentlig sunt? Så altfor mange alternativer – så altfor lite kunnskap. Vet du hva? Alle kan litt, bruk det du kan, gjør det beste ut av det, og lær underveis i prosessen. Helt i starten av prosessen, fokusserte jeg på å legge til grønnsaker, frukt, og rent kjøtt i kostholdet mitt. Jeg lette etter grove alternativer, valgte produkter med mindre sukker og passet på å lage ting fra bunnen av, slik at jeg viste hva jeg puttet i meg. Søtsakene ble flyttet til helgen –  hverdag ble hverdag, og helg ble helg igjen. Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; en av de tingene jeg elsker mest med helse og ernæring, er at du aldri blir ferdig utlært. Jeg har lært så sinnsykt mye siden dagen jeg startet, men har ennå så uendelig mye igjen å lære – en tanke som gjør meg veldig veldig glad og takknemlig.

Men hvor kom den plutselige motivasjonen til trening, fra da? Akkurat det spørsmålet der, er nok så enkelt som at jeg startet på et nytt kapittel i livet og var supermotivert for ny by, nye mennesker, nye utfordringer og ny hverdag. Jeg tror nøkkelen her, ligger i å finne en god periode i livet, hvor motivasjonen generelt er bra og du har lyst til å gjøre en endring. Det er mye sant i ordtaket ” du klarer alt hvis du vil”, så her handler det bare om å bestemme seg. Det som er så deilig, er at når du først har startet og begynner å se resultater, vil du automatisk få lyst til å fortsette, du vil ha lyst på sunn mat og dermed få en god følelse i kroppen som du ønsker å holde på. Slik fortsetter den gode sirkelen å gå rundt og rundt, kroppen blir mer og mer vandt til endringen, og ting blir lettere og lettere for hver dag som går.

Har du ikke dårlige dager og perioder du bare vil gi opp? Jo, det kan jeg love deg at jeg har! Jeg har dager jeg spiser opp hele kjøleskapet og halve fryseboksen på en og samme kveld. Jeg har søndager med pizza, sjokolade, chips, brus og seriemarathon. Jeg har dager jeg spiser på McDonnals, dager jeg spiser ute, dager jeg ikke gjør annet enn å ligge i senga og spise. Jeg har dager jeg drar på trening og snur i døra. Jeg har dager jeg går 2 min på mølla, går av mølla og drar hjem igjen. Jeg perioder med 1 treningsøkt i uka og jeg har perioder med 7 treningsøkter i uka. Jeg har dager, uker, perioder, jeg gjør og spiser akkurat hva f*** jeg vil og NYTER det. Vet du hvorfor? Fordi det er akkurat disse dagene som gjør dette til en livsstil og ikke en diett! For og klare å holde på formen, kroppen og motivasjonen, må man rett og slett igjennom dårlige perioder og kjenne på savnet til sunn mat, gode treningsøkter, energioverskudd og den gode følelsen – så lenge det er unntak og ikke en livsstil.

Idag er livsstilen min en helt annen, forandringene er store og jeg trives i egen kropp – målet er nådd. Spørsmålene jeg normalt får fra folk, handler ofte om hva/hvor mye de skal spise, hvor ofte de skal trene og hvilke øvelser de burde gjøre. Akkurat hva jeg gjør, hva jeg spiser og hvordan veien hit har vært, vil jeg ikke skrive så mye om. Dette er rett og slett fordi dette er så utrolig forskjellig fra person til person, og min vei hit, vil sannsynligvis ikke være den samme for deg. I tillegg er jeg ingen fagperson og føler ikke jeg har kunnskapen til å fortelle andre hva som er rett og galt. Alle må starte et sted, jeg var nybegynner selv og viste ingenting om noenting. Du lærer så utrolig mye underveis, og så lenge du gjør ditt beste, starter med det du kan, ikke går altfor hardt ut, men gjør dette til en livsstil og virkelig har bestemt deg for å nå et mål – kommer du til å oppleve en forandring, hvor målet bare blir et pluss! Husk at kroppen din skal bære deg resten av livet – ta vare på den!

Jeg har gått ned 20 kg og har ingen planer om å gå ned noe mer nå. Vekten er absolutt ikke det viktigste lengre, for følelsen jeg har i kroppen nå, gir meg så mye mer enn tallet på vekten noen gang har gjort. Jeg har nådd målet jeg satte meg fra starten av – jeg er fornøyd i min egen kropp. Det er likevell lærdommen på veien som har vist seg å gi meg mest. Kropp og utseendet er materalistisk lykke og betyr ikke halvparten så mye som følelsen du har inni deg. Jeg har kjent en indre styrke, pågangsvilje og mestringsfølelse, jeg ikke trodde fantes i meg – og det er den største grunnen til at jeg fortsetter å sette meg nye mål, den dag idag.

Processed with VSCO with f2 preset

Helt til slutt vil jeg bare si at den eneste grunnen til at jeg har klart å oppnå de resultatene jeg har gjort, er fordi dette har blitt en av mine største interesser. Jeg har blitt ordentlig glad i trening, glad i sunn mat og interessert i å lære så mye som mulig. Jeg har kommet til et punkt hvor jeg sitter hjemme i sofaen med te-koppen i fanget, ullteppet, ullsokker – og googler treningsartikkler.. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil! Jo mer jeg lærer, jo gøyere blir treningen og jo større utvikling ser jeg – Min historie, mine meninger og min livsstil – og jeg ELSKER det.

41 kommentarer

41 thoughts on “Hvordan jeg gikk ned 20 kg

  1. Wow, du er helt rå, Marie! All grunn til å være stolt og fornøyd med deg selv! Stående applaus og masse hjerter

  2. Wow, du er helt rå, Marie! All grunn til å være stolt og fornøyd med deg selv! Stående applaus og masse hjerter

  3. Wow, du er helt rå, Marie! All grunn til å være stolt og fornøyd med deg selv! Stående applaus og masse hjerter

  4. Wow, du er helt rå, Marie! All grunn til å være stolt og fornøyd med deg selv! Stående applaus og masse hjerter

  5. Du har vært dritflink, Marie! En stå-på vilje som svært få. Inspirerende og ikke minst helt nydelig! Jeg er stolt at deg, for du viser at hvis man bare vil, så kan man ❤️❤️

  6. Du har vært dritflink, Marie! En stå-på vilje som svært få. Inspirerende og ikke minst helt nydelig! Jeg er stolt at deg, for du viser at hvis man bare vil, så kan man ❤️❤️

  7. Du har vært dritflink, Marie! En stå-på vilje som svært få. Inspirerende og ikke minst helt nydelig! Jeg er stolt at deg, for du viser at hvis man bare vil, så kan man ❤️❤️

  8. Du har vært dritflink, Marie! En stå-på vilje som svært få. Inspirerende og ikke minst helt nydelig! Jeg er stolt at deg, for du viser at hvis man bare vil, så kan man ❤️❤️

  9. Herligfred Marie! Dette er bare rått, du er superflink, stå på videre 😍 Jeg digger dette

  10. Herligfred Marie! Dette er bare rått, du er superflink, stå på videre 😍 Jeg digger dette

  11. Herligfred Marie! Dette er bare rått, du er superflink, stå på videre 😍 Jeg digger dette

  12. Herligfred Marie! Dette er bare rått, du er superflink, stå på videre 😍 Jeg digger dette

  13. Dette var bra skrevet!! Utrolig fint og ikke minst motiverende å lese! Veldig stolt av deg, og ikke minst glad i deg <3

  14. Dette var bra skrevet!! Utrolig fint og ikke minst motiverende å lese! Veldig stolt av deg, og ikke minst glad i deg <3

  15. Dette var bra skrevet!! Utrolig fint og ikke minst motiverende å lese! Veldig stolt av deg, og ikke minst glad i deg <3

  16. Dette var bra skrevet!! Utrolig fint og ikke minst motiverende å lese! Veldig stolt av deg, og ikke minst glad i deg <3

  17. Så utrolig gøy å lese. Kjenner jeg selv ble motivert. Kunne du tenkt deg å legge ut innlegg av inspirerende sunn mat? Mengder i løpet av en dag. Dette jeg sliter med :/

  18. Så utrolig gøy å lese. Kjenner jeg selv ble motivert. Kunne du tenkt deg å legge ut innlegg av inspirerende sunn mat? Mengder i løpet av en dag. Dette jeg sliter med :/

  19. Så utrolig gøy å lese. Kjenner jeg selv ble motivert. Kunne du tenkt deg å legge ut innlegg av inspirerende sunn mat? Mengder i løpet av en dag. Dette jeg sliter med :/

  20. Så utrolig gøy å lese. Kjenner jeg selv ble motivert. Kunne du tenkt deg å legge ut innlegg av inspirerende sunn mat? Mengder i løpet av en dag. Dette jeg sliter med :/

  21. Utrolig flink, skal du virkelig ha. Og så beundrigsverdig hvordan du skriver. Inspirerende til tusen 🙂

  22. Utrolig flink, skal du virkelig ha. Og så beundrigsverdig hvordan du skriver. Inspirerende til tusen 😊

  23. Utrolig flink, skal du virkelig ha. Og så beundrigsverdig hvordan du skriver. Inspirerende til tusen 😊

  24. Utrolig flink, skal du virkelig ha. Og så beundrigsverdig hvordan du skriver. Inspirerende til tusen 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.