Dagens intervalltrening!

Categories Trening/helse

Okei folkens, dette er noe jeg ikke gjør så ofte, men idag vil jeg gjerne dele dagens treningsøkt med dere. Grunnen til at jeg vanligvis ikke skriver hvordan jeg bygger opp treningsøktene mine, er egentlig av den enkle grunn at jeg ikke føler jeg har kunnskapen til det. En av de største grunnene til at jeg elsker trening så høyt, er fordi man aldri blir helt utlært! Jeg lærer noe nytt hver eneste dag, og en dag, håper jeg på å kunne snakke som fagperson og ikke “bare” meg – og da, da skal jeg lære dere masse!

Grunnen til at jeg gjør et unntak idag, er at treningsøkten jeg gjennomførte, fant jeg nemlig på bloggen til superflinke @treningsfrue! Som jeg har skrevet før, går kondisjonstreningen min veldig i berg-og-dalbane, noe jeg forøvrig har lært meg å bare leve med. Har jeg er dårlig løpe-periode, fokusserer jeg heller på styrke, prøver å ikke tenke så mye på løpingen og lar motivasjonen komme av seg selv. Før du vet ord av det, er du plutselig tilbake på mølla med masse ny motivasjon og løpeglede! Anyway, økten jeg kjørte idag var en intervall-økt med ganske lange intervaller. Jeg har faktisk aldri trent et spesifikt program når jeg har trent kondisjon tidligere, så dette var helt nytt og veldig spennende! Overraskende nok, gikk det utrolig bra og jeg fullførte – gjennomsvett, blid og fornøyd! Guud så sliten jeg var, men herlighet for en mestringsfølelse!! Kanskje intervall er tingen…? Her har dere hvertfall økta;

Oppvarming, rolig gange/lett jogg i 10 minutter

  1. 5 minutter, hastighet 11 km/h
  2. 60 sek pause med rolig gange
  3. 5 minutter, hastighet 11 km/h
  4. 60 sek pause med rolig gange
  5. 5 minutter, hastighet 11 km/h
  6. 60 sek pause med rolig gange
  7. 5 minutter, hastighet 11 km/h
  8. 60 sek pause med rolig gange
  9. 5 minutter, hastighet 11 km/h
  10. 60 sek pause med rolig gange
  11. 5 minutter, hastighet 11 km/h


     

  12. Det jeg likte så godt med denne økta, var at man ikke behøvde pulsklokke og måtte stresse med å finne max-puls osv.. Her kan du stille inn mølla akkurat slik du vil og endre underveis etter hvor god kondisjonen din er/blir. Jeg løp med en stigning på 1,5 og merket det godt i både beina og pusten, ved endt økt. Etter en dårlig løpe-periode nå den siste tiden, var dette akkurat den kickstarten jeg trengte for å komme igang igjen. Gud så deilig – dette skal jeg gjøre igjen!

Q: Har du løpt intervall før? Har du en god intervall-økt og annbefale meg?

20 kommentarer

20 thoughts on “Dagens intervalltrening!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.