Tips og triks for å øke treningsmotivasjonen

Categories Trening/helse

1. GOD MUSIKK
… er absolutt noe av det viktigste for min del. God og motiverende musikk, kan faktisk gjøre hele forskjellen på om treningsøkten blir bra eller dårlig. Hvis kroppen er sliten og jeg føler for å gi opp og dra hjem, gir jeg økten et siste forsøk, setter på favorittsangen og VIPS – kroppen får automatisk masse overkudd og jeg kjenner en deilig overdose adrenalin. Lag din egen treningsliste på Spotify og fyll den med musikk som gir deg det lille ekstra eller som kanskje bringer frem gode minner, Jeg lover deg, du vil merke stor forskjell!

2. PLANLEGG UKENS MATINNKJØP ETTER TRENING
Dette er absolutt et tips jeg annbefaler alle å prøve ut. Jeg prøver å bli flinkere til å storhandle en gang i uken for å unngå småhandlingen daglig, noe som for øvrig er et godt tips i seg selv. Tipset går ut på å legge turen til butikken ETTER treningsøkten. Av egen erfaring øker lysten til å holde et sunt kosthold resten av uken, etter trening. Dette gjør at handlelisten ser helt anderledes ut og du vil oppleve at sjokolade, goddis og brus blir byttet ut med frukt og bær, kesam og nøtter. Når ukens innkjøp ligger i kjøleskapet, har du ikke noe annet valg enn å spise sundt, noe som igjen fører til mer motivasjon til å trene. Det er rett og slett en evig god sirkel!

3. START ALLTID TRENINGSUKEN PÅ MANDAG
Ny uke, nye muligheter! Hvorfor vente med å sette seg nye mål til nytt år, når man kan starte på nytt hver uke? Mandag er en ypperlig dag å endre på de små tingene som kan gjøre hverdagen bedre. Start uken med en god treningsøkt, sett deg mål, skriv ned målene og gjennomfør økten med et smil om munnen og god musikk på øret. Jeg for min del, prøver alltid å bruke mandagen til å trene og handle inn matvarer for uken. Mandagstrening minsker sjansen for unnasluntring resten av uken og gir motivasjon til en god treningsuke. Her må du huske på at det ikke er snakk om å trene hver dag, men kun så mye du føler for selv. Det er såå mye bedre med 1 ordentlig god økt i uken, enn 7 dårlige – og den ene økten, kan gjerne være lur å ta på en mandag!

4. FINN NOE Å GLEDE DEG TIL ETTER TRENINGSØKTEN
Det er veldig viktig å sette seg mål, men det er nesten like viktig å belønne seg selv når man når dem. Planlegg treningsøkten før du drar hjemmefra og sett deg mål for økten og finn noe å glede deg til når økten er gjennomført. Det kan være alt fra mat eller et nytt plagg i garderoben, til en god serie eller film. Jeg bruker ofte mat som motivasjon etter trening. Jeg tenker, okei når denne økten er ferdig, skal jeg kjøpe mango (elsker mango) å kose meg med en god kveldsmat, en kopp varm te og en episode med en gøy serie. Som du ser, trenger ikke motivasjonen være så stor, bare den motiverer deg til å gjennomføre. Hva motiveres du av?

5. FRESHT TRENINGSTØY
…er absolutt et must når det kommer til motivasjon. Det er jo faktisk bevist at man yter bedre på trening om man føler seg litt ekstra fresh. Det er også bevist at farger i hverdagen gir ekstra motivasjon og glede, så dette tipset er det bare å prøve ut med en gang folkens. Missforstå meg rett, du trenger ikke dra på festsminken og krølle håret for å dra på trening, for det derimot, ser jo egentlig bare dumt ut… Neida, finn frem den mest behagelige tightsen du har, kle på deg noen deilige farger, få litt farge i kinnene og sett håret i en praktisk hestehale – AND GO GO GO!!

6. FINN NOEN Å TRENE SAMMEN MED
Dette fungerer kanskje ikke for alle, men hva med å prøve det ut? Hvis du kanskje ikke er supergira på trening og egentlig heller vil ligge under dyna å se på serie og spise sjokolade, kan det være en god idè og skaffe seg en treningspartner. Det positive ved å trene sammen med andre er at dere kan motivere og pushe hverandre. Trening kan også være en fin måte å holde kontakten på, dra på en time sammen og ha det gøy i en ellers travel hverdag. For min del, kommer de beste treningsøktene alene. Det er rett og slett fordi jeg er altfor glad i å snakke (…) og mister fort fokuset hvis jeg har noen å småsnakke med. Dette er veldig individuelt, men husk; TRENING SKAL VÆRE GØY!

7. FØLG DE RETTE MENNESKENE PÅ NSTAGRAM
Det første jeg gjør når jeg våkner om morgenen, er å sjekke instagram. For min del, som blir veldig inspirert av andre mennesker og inspo-bilder, betyr dette at instagram er med på å sette standarden for min dag, allerede før jeg har stått opp. Det finnes tusenvis av inspirerende kontoer på sosiale medier, så her gjelder det bare å finne de du føler motiverer deg på en positiv måte. Jeg personlig, følger jenter på min egen alder som er opptatt av å ha et sunt forhold til trening og kosthold, gjerne deler sunne og enkle oppskrifter, gir treningstips og sist men kanskje aller viktigst; trekker frem godteskåla og brusen og viser at det også er greit innimellom. Jeg følger også en del PT`er og PT-studenter som gir meg tips til nye øvelser, ny kunnskap og masse treningsglede, samt matprofiler som inspirerer meg til et sunt og næringsrikt kosthold med deilige oppskrifter og nydelige bilder. Instagram er absolutt en fin kanal for inspirasjon og motivasjon- det handler bare om å følge de rette menneskene.

 

8. SPIS NOE ENERGIRIKT FØR TRENING
Spiser du nok og ikke minst riktig, før trening? Det har faktisk mer og si enn du tror. Jeg passer på å være flink til å spise et ordentlig måltid ca 2-3 timer før trening. Noen ganger kjenner man sulten komme snikende rett før trening og da er det viktig å få i seg noe som tilfører kroppen energi. Småspising er ikke bra når det kommer til store mengder, men litt er alltid greit. Ta med deg en frukt, en liten pose nøtter eller lag deg en proteinshake som du drikker ca en halvtime før trening. Du vil merke stor forskjell på energinivået og du vil oppleve å yte bedre og føle mestring. Jeg personlig elsker å hive i meg en liten posjon cottage cheese, melk og bær før jeg stikker ned på treningssenteret. Trening på tom mage fungerer ikke og vil heller ikke gi deg de resultatene du ønsker, så pass på å spis nok!


 



Q; HVA GJØR DU FOR Å ØKE TRENINGSMOTIVASJONEN? HAR DU NOEN SMARTE TIPS DU VIL DELE MED MEG?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.